lucerne - wassen

23 May 2009 (sabtu)
Bangun pagi. Ronda-ronda sekitar tasik. Posing2. Ada plak yang mandi kat tasik tu. Dibuatnya macam pantai.Yelah kan, swiss tadak pantai kan?

Check out hotel. Dan gerak ke Lucerne city naik bas. Turun naik bas ikut suka hati. Tapi apesal semua orang tua je kat bandar lucerne ni ek?

Akhirnya turun kat city. Nampak ada macam pasar tani. So kitorang pon ronda-ronda. Oh ya, kena hati-hati dengan kiri kanan, depan belakang.Terlalu banyak orang yang bawak anjing bersiar-siar. Duh!

Sempatlah beli bahan2 utk di masak di wassen nanti. Straberi besar2 gila kat pasar tani. Nyum nyum!

Beli fish burger dan beredar naik train menuju ke wassen. Adalah dekat 1 lebeh naik train dan bas untuk menuju ke perkampungan wassen ni. Masa turun kat station enfield tu, adalah pakcik ni baik hati tolong kami naik bas ke wassen. Siap pesan dengan drebar bas untuk turunkan kami di wassen. Oh! Baiknya hati kamu wahai pakcik. ;-)
Sampai di wassen, check in hotel backpacker yang kecik katanya di antara rangkaian hotel yang ada. Yelah ada 12 katil je pon kat situ. Kami booking bilik utk 4 orang, tapi dorang bagi bilik utk 6 orang. Hehe. Best.

Hotel tu comel je. Kami letak barang dan pi mini market. Ada notis kata mini market tu tutup awal.Jam 6.30 kalo tak silap. Kami menjerit apabila ternampak beras di sana! Yey! Perot dah lapar gila. Masak nasik, goreng kentang berlada, sayur kobis dan telur dadar. Sebab dah terlampau lapar, tak sempat nak amik gambar. Hahah
Lepas dah kenyang tu, releks2. Petang2 sket keluar ronda2 sekitar situ. Sempat amik gambar sekejap je.Pehtu hujan turun. Kami berlari ke hotel.
Kemudian apa lagi. Tido. Haha!

Bila hujan dah redah sket, masing2 mcm malas nak keluar. Nak jalan naik bas, takot takde bas balik sebab perkhidmatan abis awal. Last2 sambung tido dan tido.

22 May 2009 (jumaat)
Pagi-pagi dalam jam 8am, check out hotel. Letak beg2 di locker station Lauterbrunnen. Dalam chf2 ke chf6. Tak ingat sangat. So kami pun tunggu train naik ke Jungfrojoch. Ramai gak orang yang naik pagi ni. Siap ada yang bawak kayu ski lagi.

Tengah sedap melihat pemandangan kiri kanan yang cantik tu, tiba-tiba datang pakcik tiket. Kami dah cuak gak. Kami tahu kena beli tiket train ke jungfrajoch tu tapi tak sure sangat beli kat station bawah ni atau bila dah sampai atas baru beli. So kami dengan muka yang kaver cuak tu, tunjukkan la swiss pass tu. Sekali pakcik tiket cakap in English tapi ditranslet melayu ;

“tiket ini tak boleh diterima pakai. Tiket ni cuma naik train biasa. Bukan untuk train ke Jungfrojoch. Turun kat Wengen nanti.”

Wooohoo...kami buat muka seposen dan say thank you. Nasib baik dia tak hangin dan marah-marah kami.

Bila sampai kat wengen, kitorang pun turun (masa ni ada yang dah tumbuh tanduk, cakap tak payah turun. Selamba je terus naik. Dia tak check lagi kot?)

Kami terus ke kaunter tiket. Dan beli tiket ke jungfrajoch. Bila berpaling je dari kaunter tiket tu, punyalah kami terkejut bila pakcik tiket berdiri di belakang kami. Terus kat situ, dia punch tiket kami. Haha! Gelak gile masa ni. Kelakar bila teringatkan pakcik tiket. ;-)

Kami naik balik train dan ke Kleine Scheidegg. Turun kat situ. Tunggu train ke jungfrojoch. Sempatlah posing2 dan mula terasa kesejukan yang agak luar biasa. Tak lama lepas tu train sampai dan kami pun naik. Macam mabuk2 gak naik train tu. Haha!

Sampai kat jungfrojoch kami pun masuk ke ice palace dengan penuh hati2 dan kesejukan ya amat. Kemudian terus ke tempat top of europe tu. Ramai gak orang masa ni. Nak keluar dari bangunan tu pun sikit punya payah. Dah la licin.

Gua terpaksa extra carefull sebab kaki yang masih belum sehat sepenuhnya. So, dengan ada ribut2 sket. Angin kuat menderu-deru. Sekejap je pun kat sana sebab masing2 tak tahan dengan kesejukan. Tapi posing tu tetap posing. Hehe.

Lepak2 jap atas tu, dalam jam 1pm, bertolak balik ke Lauterbrunnn. Tapi masa singgah di Kleine Scheidegg tu sempat la posing dan main salji (agak kotor dengan daun2) kat sekitar situ. Best best! Masa tengah gila main salji tu, adalah nyonya (refer to orang tua omputeh) dok gelak2 kan kami. ;- Punyalah kami jakun main salji. Haha.

Turun train kat lauterbrunnen, amik beg dan naik train ke Interlaken. Di interlaken tukar train ke Lucerne. Naik panoramic train. Dok confuse lucerne tu sama ke dengan luzern. Setelah tanya dua-tiga orang, akhirnya kompem betui. Lucerne tu sama dengan Luzern.

Perjalanan hampir 2 jam. Melalui pemandangan yang cantik2 dan hijau. Sampai kat lucerne (luzern), cari jalan keluar. Tanya dengan orang.

Orang swiss memang tip top bab tolong orang. Siap bawak tunjuk jalan keluar lagi. ;-). Kitorang naik bas pergi ke backpackers hotel. Jalan kaki sket dan sampai. Hotel ni agak terpencil sket. Sebab dekat dengan tasik lucerne yang jernih tu.

Lepas check in. Tanya sama ada esok malam ada kosong lagi tak bilik. Disebabkan tak jadik pi liverpool, maka kami ada extra one night kat swiss ni. Jadi perlu cari hotel.
Dok belek2 pamplet hotel yang ada. Akhirnya kami nekad nak pi ke Wassen. Sebab nampak macam perkampungan gitu. Hehe.

Malam. Tido.

sambung cerita

Sorry la pada semua pembaca (errr ada ke yang nak membaca ni?) sebab dah lamaaa gila tak apdet cerita percutian ke europe ni.

Aku sambung la ni.

swiss

21 May 2009
Kami check in dalam jam 5 lebeh. Pehtu terus masuk balai berlepas.Alhamdulillah, sepanjang melalui imigresen di London ni semuanya berjalan dengan lancar. Kena selongkar beg tu perkara biasalah. ;-)

Jam 10.15am (waktu swiss) kami sampai di Zurich Airport. Kami tukar duit swiss. Keluar dari airport tu, ikot jalan ke bangunan terminal. Dah sampai situ, tiba-tiba lost. Tak tahu mcm mana nak start. Konon nak cari beli pass kat terminal tu tapi tak jumpa plak. Tanya dengan information counter, dia pun tak berapa nak faham agaknya apa yang kami nak. Dia bagitau dia pun ada jual pass gak. Tapi untuk 2 hari saja. Setelah menjelaskan tujuan kitorang, maka akhirnya dia suruh pegi ke kaunter tingkat bawah. Ada lagi kaunter jual tiket. Maka kami pun turun ke bawah dan setelah berpusing2, terjumpa la kaunter utk beli swiss pass tu.

Beli beli swiss pass tu, tetiba kami lost (again?). Plan mcm nak meronda bandar zurich dulu sebelom bertolak ke Lauterbrunnen. Tapi dok pusing2, tanya orang. Tapi tak bertemu jawapan. Masa tu perot dah lapar. Dari pagi tak berisi. Kami punya bekalan (ketupat segera yang belum direbus, serunding daging, sambal ikan bilis dan megi) belum boleh dimakan lagi.

Kami nampak food court berdekatan situ. Tawakal je la. Beli fish burger kat mekdonel. Dua orang lagi member beli fish and chip. Sempatlah tanya awek kaunter mekdonel tu macam mana nak ke central Zurich. Dia kata naik train dan pi ke Zurich HB. Ohoo...!

Sambil makan tu jam pon dah dekat jam 12pm. So kami decide terus ke Lauterbrunnen. Dah la tak mandi2 lagi dari malam tadi. Hehe. So, kami pun tanya kaunter swiss pass tu jam berapa train ke lauterbrunnen. Dan dorang dengan baik hati printkan kami jadual perjalanan. Bertolak jam 12.30pm dan akan sampai jam 2 lebeh.

Naik train, turun kat bern. Tukar train. Pergi ke Interlaken. Kat interlaken tukar train ke lauterbrunnen. Perjalanan kami selama 2 jam tu sangatlah cantik dan menarik. Nak tido pun rasa mcm satu kerugian. Kehijauan sungguh! Dalam lebeh kurang jam 3 gitu kami sampai di lauterbrunnen station. Kami stay di Valley Hostel. Dekat sangat pun dengan train station. Kami check in bilik untuk 4 orang. Dah booking siap2 before kami bertolak haritu.

Valley hostel ni amatlah bersih. Kena buka kasut di kaunter check in dan diberi selipar putih mcm kat hotel2 tu. Bilik pun bersih. Dapur pun bersih. Dan lagi best, pemandangan di balkoni bilik kami tu, pergunungan dan rumah2 yang cantik. Boleh tengok lagi train naik ke Jungfrojoch. Wuhuuu!

Kerana lapar sangat, kami masak megi dulu untuk mengalas perot. Mandi-mandi dan bersiap untuk ronda-ronda. Konon-konon nak meronda ke Murren. Tapi apesal tak macam tak terjumpa plak bus or train nak ke sana. Nak tanya orang mcm malas.

Dengan swiss pass yang ada, kami naik train menuju ke Kleine Scheidegg. Tapi sampai kat Wengen tu, train berhenti. So kami pun turunlah. Ingatkan dia berhenti lama rupanya kejap je. So tengah syok bergambar tu, train pun berjalan meninggalkan kami. Uhuhu..

Kami tunggu train untuk naik ke atas lagi tapi macam takde. Jadi kami tunggu train turun ke bawah balik sebab tengok dalam jadual mcm dah takde train naik lagi. Waktu tu dah around 5pm ke 6pm gitulah. So kami teruskan berposing2 di situ sampai bosan. Hahah!

Tak lama lepas tu. Train pon sampai. Kami pun naik dan turun balik ke Lauterbrunnen. Sampai di hostel, kami pun mulakan operasi merebus nasik himpit. Dalam jam 9 lebeh, makan nasik himpit dan serunding daging dan sambal ikan bilis *nikmatnya*

Terjumpa plak mamat melayu singaporean. Tegur dan borak2 jap.Dia datang untuk pi seminar kat Swiss tu. Jadik, dah terlanjur ke swiss, dia tambah cuti utk ronda-ronda. Dia siap ajar lagi kami untuk hiking ke jungfrojoch tu. Boleh melalui sungai dan pemandangan yang cantik. Kami dengar saja. Hahah! Maybe next time, bila datang ke sini lagi bolehlah hiking plak ke atas gunung tu. Buat masa sekarang ni, naik train is the best.! Keh keh keh